Vanuit de lerarenopleidingen NCZ werden 2 bordspelen ontwikkeld om met leerlingen aan de slag te gaan rond interlevensbeschouwelijke dialoog: ‘Collage Kampung’ en ‘Overleven op Overtuigingseiland’.
Lees hier het opzet van de spelen . De spelen werden bedacht vanuit de vakdidactiek wijsbegeerte-moraalwetenschappen van de UGent en in de lerarenopleidingen van HoGent en Artesis-Plantijn. Het werd in productie gebracht door de v.z.w. ‘De Aanstokerij’ met de financiële steun van de deMens.nu en de erkende vereniging van het vak NCZ.
Naast inspecteur-adviseur Jan Van Vaek, die het initiatief nam om deze coöperatieve spelen te voltooien en te verspreiden, zou de RIKZ.Z nog twee personen willen bedanken : Jelke Van Bouwel en Gislinde Nollet.
Jelke Van Bouwel vertrok in 2010 met vele creatieve ideeën om een bachelorproef te schrijven in de lerarenopleiding NCZ aan de Hogeschool A.P. Zo werd de voorloper van Collage Kampung destijds uitgedokterd en geknutseld. Sinds 2014 werkt Jelke als vrijzinnig-humanistisch consulent bij het huisvandeMens in Herentals.
Gislinde Nollet studeerde in 2016 af als lerares NCZ aan Hogent. Haar bachelorproef ging verder met het concept van enthousiaste studenten van de UGent om een ‘eilandspel’ te maken rond ILC’s. Gislinde keerde het om en schaafde het bij tot het gezelschapsspel ‘Overleven op Overtuigingseiland’.
Op basis van een utopisch gesitueerde context, bieden beide spelen een coöperatief samenspel om in de school de interlevensbeschouwelijke dialoog aan te gaan en op te bouwen.
De speldoos bevat 4 exemplaren van elk spel, Collage Kampung (vnl. 1ste graad SO) en Overleven op overtuigingseiland (vnl. 3de graad) en is te spelen met een leerlingengroep tot 32 leerlingen.
Helaas zijn de speldozen niet meer beschikbaar voor verkoop. Contacteer het huisvandeMens in je buurt of het secretariaat van de RIKZ.Z om na te gaan waar en hoe je de speldoos wel nog kan uitlenen.
Lees meer over de theoretische achtergrond en de beweegredenen achter de ontwikkeling en productie van de spelen in het voorstellingsartikel van Jan Van Vaek.