De Erkende Instanties & Vereniging (EI&V) van de levensbeschouwelijke vakken hebben met verbazing kennisgenomen van de passage over de interlevensbeschouwelijke dialoog in het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering.
In het Vlaamse regeerakkoord staat dat voor het officieel onderwijs de omslag wordt gemaakt naar een model waarin twee uur interlevensbeschouwelijke dialoog voorzien wordt in het basis en secundair onderwijs binnen de lessentabel.
Wij hebben hier veel vragen bij.
Is dit voorstel niet in strijd met de grondwettelijk gegarandeerde vrije keuze van ouders en leerlingen voor een levensbeschouwelijk vak?
Ook rijzen er vragen op pedagogisch vlak:
Uiteraard zijn wij voor interlevensbeschouwelijke dialoog tussen de erkende godsdiensten en niet-confessionele zedenleer, maar hoe kunnen kinderen en jongeren onderling in interlevensbeschouwelijke dialoog gaan zonder dat zij eerst onderlegd worden in hun eigen godsdienst of niet-confessionele zedenleer?
Verder zijn wij bekommerd om de huidige en toekomstige leraren van de levensbeschouwelijke vakken:
Het schrappen van de levensbeschouwelijke vakken zou op termijn een jaarlijkse besparing van 100 miljoen euro moeten opleveren volgens de Vlaamse Begroting. Wij twijfelen sterk aan de juistheid van dit getal.
Hoe zullen mensen dit begrijpen die hun hele professionele leven met overtuiging een levensbeschouwelijk vak onderwezen hebben in het officieel onderwijs en die nu een dergelijk voorstel onder ogen krijgen?
Hoe zullen studenten die zich voorbereiden op het geven van een levensbeschouwelijk vak dit ervaren? Hebben zij nog een toekomst in dit levensbeschouwelijk vak?
Wij vragen een dringend onderhoud met de minister om op korte termijn over al deze vragen duidelijkheid te bieden, niet alleen aan leraren en toekomstige leraren levensbeschouwelijke vakken, maar ook aan de ouders die voor hun kinderen een specifieke levensbeschouwelijke keuze gemaakt hebben en in de toekomst willen maken.
De EI&V houdt onverkort vast aan de intentie van haar memorandum, om vanuit het levensbeschouwelijk onderwijs kinderen en jongeren kansen te bieden tot persoonlijke ontwikkeling en hen te versterken in democratisch burgerschap. Daarom willen wij (verder) in dialoog gaan met de betrokken overheid en scholen om de interlevensbeschouwelijke dialoog zo kwaliteitsvol en organiseerbaar mogelijk te maken.
Brussel, 1 oktober 2024
Comité Anglicaans godsdienstonderwijs
Lay-canon Ann Turner, voorzitter
Het Centrum voor Islamonderwijs
Mevr. Aysel Bayraktar, voorzitter
De erkende instantie van de Israëlitische godsdienst
Dhr. Wolf Ollech
De Raad voor Inspectie en Kwaliteitszorg niet-confessionele Zedenleer
Dhr. Sylvain Peeters, voorzitter
Pedagogische commissie van de Orthodoxe Kerk in België
Mgr. Athenagoras Peckstadt, voorzitter
Comité Protestants-Evangelisch Godsdienstonderwijs
Ds Eric Corthauts, voorzitter
De erkende instantie van de Rooms-Katholieke Godsdienst,
Mgr. Johan Bonny, voorzitter
Namens de Erkende Instanties & Vereniging
Maurice van Stiphout
voorzitter
Christophe Van Waerebeke
secretaris